סרטן הפה

האם אתם בסיכון?

מהם הסימנים והתסמינים?

האם עליכם לעבור בדיקה לגילוי סרטן הפה?

אודות סרטן הפה

המונח סרטן הפה כולל סרטן של הפה והלוע, שהינו חלק מהגרון. כשני שלישים מסוגי סרטן הפה מופיעים בפה וכשליש מופיע בלוע.

סרטן הפה יכול להתפשט במהירות. בממוצע, 60% מהחולים במחלה יחיו יותר מחמש שנים. סרטן הפה נפוץ יותר בקרב בני 40 ומעלה ופי שניים יותר בקרב גברים מאשר נשים.

האם ניתן להקטין את הסיכוי לחלות בסרטן הפה?

את רוב סוגי סרטן הפה ניתן למנוע. 75% ממחלות סרטן הפה קשורות לשימוש בטבק, שימוש באלכוהול או בשניהם.
צריכת טבק ואלכוהול יחד מעלים בשיעור ניכר את הסיכון לעומת צריכה של אחד מהם.

• אל תשתמשו במוצרי טבק - סיגריות, מוצרי טבק ללעיסה או להרחה, מקטרות וסיגרים. טבק בכל צורה הינו גורם לסרטן הפה.
  • אם אתם שותים אלכוהול, עשו זאת במתינות. שימוש מופרז באלכוהול עלול להגביר את הסיכוי לסרטן הפה.
  • השתמש בקרם לשפתיים המכיל מסנן קרינה. חשיפה לאור השמש היא גורם סיכון לסרטן השפתיים.
  • הרבו באכילת פירות וירקות. אכילת פירות וירקות לרוב כחלק מתזונה דלת שומן ועתיקת סיבית עשויה להפחית את סיכון לסרטן.

מהם הסימנים המוקדמים לסרטן הפה?

בקרו אצל רופא השיניים או רופא אם אחד מהתסמינים הבאים מופיעים במשך יותר משבועיים.

• פצע, גירוי, גוש או כתם עבה בפה, בשפה או בגרון
  • כתם לבן או אדום בפה
  • תחושה שמשהו תקוע בגרון
  • קשיי לעיסה או בליעה
  • קושי בתנועת הלסת או הלשון
  • חוסר תחושה בלשון באזורים אחרים בפה
  • נפיחות בלסת הגורמת להתאמה רופפת של שיניים התותבות או לאי נוחות
  • כאב באוזן אחת ללא אובדן שמיעה

מהי החשיבות של גילוי מוקדם?

חשוב לגלות את סרטן הפה בשלב מוקדם ככל האפשר כדי לטפל בו בהצלחה.

בדיקה לגילוי סרטן הפה מגלה סימנים מוקדמים של סרטן. הבדיקה מהירה, אינה כואבת ונמשכת מספר דקות בלבד.
בדיקה שגרתית אצל רופא השיניים היא הזדמנות טובה לערוך את הבדיקה. במהרך הבדיקה רופא השיניים יבדוק את הפנים, הצוואר, השפתיים וכל הפה לאיתור סימנים אפשריים לסרטן.