מחלות חניכיים- פריודונטיה

מחלות חניכיים הן הגורם העיקרי לאובדן שיניים בקרב מבוגרים, אך הן יכולות להופיע גם אצל צעירים.
ישנה חשיבות רבה לגילוי ולטיפול מוקדם במחלות חניכיים מאחר ולרוב מתפתחת המחלה ללא התראה ואינה מלווה בכאבים. לכן, מומלץ לעבור אצל רופא השיניים בדיקה של מצב החניכיים, כולל צילומי רנטגן. במידת הצורך, תיעשה בנוסף בדיקה ע"י פריודונט (מומחה למחלות חניכיים) שיקבע מה הטיפול הנדרש.

במרפאה ניתנים אבחנות טיפולים למבוגרים וצעירים שכוללים בין השאר גם טיפולים שמרניים:
הקצעות שורשים, טיפולי תחזוקה, שמוש במגוון, תכשירים לשחרור מושהה בחניכיים.

הטיפולים הכירורגיים כוללים: השתלות חניכיים למטרות אסטטיות ורפואיות; השתלות עצם, ממברנות ותחליפי עצם לשחזור עצמות הלסתות, שנספגו כתוצאה ממחלת חניכיים קודמת; השתלות שיניים מורכבות בשילוב עם שתלי עצם.

האם ישנם סימנים מקדימים?

מאחר שהופעת מחלת חניכיים לרוב אינה מורגשת, ניתן וצריך לבדוק סימנים מקדימים שלה. אם הופיע אחד מהם, יש להיבדק ע"י רופא שיניים:

• דימום החניכיים בעת צחצוח השיניים
  • חניכיים אדומות. נפוחות או רגישות
  • נסיגת חניכיים
  • הפרשה מוגלתית משולי החניכיים
  • שיניים ניידות (זזות)
  • ריח לא נעים מהפה

מה הגורם או מעצים מחלות חניכיים?

הגורם העיקרי להתפתחות מחלת חניכיים הוא רובד החיידקים (פלאק) - שכבה דקה, חסרת צבע של שאריות מזון הנוצרת על פני השיניים והחניכיים וצוברות חיידקים מזיקים מסוגים שונים.

• צחצוח שיניים לקוח. צחצוח נכון יום- יומי של השיניים מסיר את רובד החיידקים והכרחי לשמור על בריאות השיניים והחניכיים. במידה ולא מסירים את רובד החיידקים, מצטברים עליו משקעים מהרוק והוא הופך למשקע מחוספס וקשה הנקרא "אבנית השן".
  • הרכב חיידקים בפה. החיידקים ברובד מפרישים רעלים המגרים את החניכיים, גורמים לדלקות ובהמשך להרס רקמות העצם התומכת בשן ולנסיגתה. כך נוצר כיס החניכיים. הכיס שבין החניכיים והשן מתמלא רובד ואבנית תת- חניכית. אותם קשה להסיר. במצב זה קיים גירוי קבוע ודלקת של רקמות החניכיים והמשך ספיגת העצם והכיס הולך ומעמיק. מהעדר טיפול ועקב איבוד תמיכת העצם שנספגה, יאבדו השיניים את יציבותן ויהפכו ליידות עד כדי סכנה לנשירתן.
  • גורמים גנטיים
  • עישון
  • סכרת
  • הריון
  • תרופות (רשימה חלקית)- נגד לחץ דם, נגד מחלת הנפילה, אמצעי מניעה, תרופות אונקולוגיות, סטרואידים.

טיפול:

• מחלת חניכיים בשלביה ההתחלתיים מטופלים על-ידי הסרת האבנית, הקצעת השורשים ושמירה קפדנית על היגיינת הפה. במחלת חניכיים מתקדמת- כרונית נדרש לעיתים טיפול כירורגי לביטול כיס החניכיים ולשיפור מצב החניכיים והעצם התומכת.
  • טיפול תחזקתי נדרש לאחר סיום טיפול הכירורגי/ פריודונטלי, למניעת חזרתה של המחלה. הטיפול כולל הקפדה על היגיינת הפה וצחצוח שיניים יסודי בהתאם להנחיות, ביקורת וטיפול תקופתי כל חצי שנה אצל רופא השיניים/ הפריודונט, וטיפול אצל שיננית כל 3-4 חודשים.